"Haluan, että tuotteeni näyttää visuaalisesti ammattimaiselta"

Olet ajatellut parantaa tuotteesi visuaalista ilmettä ammattimaisemmaksi, luottamusta herättäväksi ja kiinnostavaksi. Mahtavaa!

Tuotteen on vastattava brändilupauksiin sekä ulkonäöllisesti että digitaalisissa tuotteissa, kuten sovelluksissa, myös toiminnallisesti. Kun halutaan parantaa olemassa olevaa tuotetta, tulisi etsiä vastaus kolmeen kysymykseen; miten voimme erottautua paremmin, miten voimme ymmärtää asiakkaitamme paremmin ja kuinka voimme sitouttaa asiakkaamme paremmin?

Ihmiset rakastavat kaikkea kaunista ja kaunis design yksinkertaisesti vetää puoleensa. Siitä syystä on ensiarvoisen tärkeää pitää visuaalinen ilme viimeisteltynä.

FAQ

Saatat muistaa ostaneesi jonkin tuotteen vain siksi, koska sen paketointi on ollut hieno tai valinneesi kirjan sen upeasti kuvitetun kannen perusteella.

Mitä tulee visuaalisuuteen, ihminen ei ole kovin kaukana harakasta. Siinä missä tämä varsin kovaääninen lintu kiinnittää huomionsa kaikkeen mikä kimaltaa, me kiinittämme huomion kaikkeen mikä on mielestämme kaunista.

Kaunis design houkuttelee ihmisiä puoleensa ja tutkimaan tuotetta tarkemmin.

Kyllä.

Suunnittelijan on kuitenkin hyvä tietää millaisilla ehdoilla suunnittelutyötä tehdään. Apuna suunnittelijalle toimii esimerkiksi yrityksesi brändikirja, joka kertoo kolmansille osapuolille millaista mielikuvaa brändisi haluaa ilmaista ja kenelle.

Ei brändikirjaa? Ei hätää! Se tarkoittaa vain tiiviimpää yhteistyötä kommunikaation merkeissä.

Pyytäessäsi tarjousta suunnittelijalta tai suunnittelutoimistolta, sinun olisi hyvä tietää ainakin seuraavat asiat:

  • Yrityksesi värimaailma
  • Yrityksesi typografia
  • Välitettävät mielikuvat
  • Käyttökohde- ja tarkoitus
  • Aikataulu

 

Etenkin printtimateriaalin suhteen tulee kysymykseen vielä esimerkiksi millaiselle materiaalille tuotos painetaan. Suunnittelijat ja suunnittelutoimistot osaavat auttaa oikean materiaalin valitsemisessa.

Lähtökohtaisesti sekä yksityinen suunnittelija että suuret suunnittelutoimistot ovat hyviä vaihtoehtoja.

Yksityisillä suunnittelijoilla on usein käytettävissään oma freelancer-verkostonsa, joka helpottaa suurien kokonaisuuksien toteuttamista.

Suunnittelutoimistoilta puolestaan löytyy useampia tekijöitä valmiiksi talon sisältä.

"Miten toteutat designtyön?"

Vaikka lähtökohtaisesti jokainen itse määrittelee sen minkä mieltää kauniiksi, hienoksi tai upeaksi, on olemassa kuitenkin sekä yksinkertaisia että monimutkaisia sääntöjä, joita noudattamalla voi lisätä todennäköisyyttä sille, että lopputulos miellyttää useampaa katsojaa.
 

Yksinkertaisempia asioita ovat oikeiden värien valinta väripsykologiaa ymmärtäen, typografian valinta ja kuvitustyylien käyttäminen. Monimutkaisempia puolestaan ovat Fibonacci-sekvenssin hyödyntäminen, trendien etsiminen ja ymmärtäminen milloin perinteisiä sääntöjä on hyvä rikkoa. Lisäksi tulee ymmärtää millainen tyylillinen valinta puhuttelee mitäkin kohderyhmää.

FAQ

Pääsääntöisesti design työ tehdään asiakkaan asiakkaita varten.

Vaikka suunnittelijan tehtävänä on tehdä oma asiakkaansa tyytyväiseksi, vielä tärkeämpänä tehtävänä on tehdä design työstä asiakkaan asiakkaita, eli loppukäyttäjiä, miellyttävä.

Kyllä voit.

Ulkoistamalla suunnittelutyön kuitenkin varmistat, että työhön pureutuu ihminen, joka on opiskellut alaa useita vuosia ja tehnyt useita eri tyylisiä projekteja.

Hyvä suunnittelija osaa tarkastella asiaa myös brändillisestä näkökulmasta, ottaa kohderyhmäsi huomioon ja tuo pöytään uusia ideoita.

Eivät yksiselitteisesti, mutta ne pelaavat suurta roolia matkassa harkinnasta ostopäätökseen.

Jos ajatellaan vaikkapa verkkosivustoa, on todennäköisempää, että tuote hankitaan sellaiselta sivusolta, joka näyttää ammattimaiselta ja toimii moitteettomasti.

Vastaavasti hyllystä selkeästi erottuva paketointi herättää huomion tarkastella tuotetta lähemmin.

"Mitä eroa on hyvällä ja huonolla designilla?"

Hyvä design vetää puoleensa, viehättää ja yksinkertaisesti näyttää hyvältä. Puhuttaessa sovelluksista tai ohjelmistoista, hyvässä designissa on ottettu ulkoasullisten seikkojen lisäksi huomioon myös käytettävyyteen liittyvät asiat.

Pieleen mennessä designtyössä on tavallisimmin ongelmia käytettävyyden kanssa, värivalinnan tai kontrastin suhteen, typografia- ja kuvavalintojen suhteen tai asettelun ja sommittelun kanssa.

FAQ

Trenditutkimukset sekä A-B -testaukset ovat tärkeässä roolissa designtyötä tehdessä.

Trenditutkimukset auttavat kertomaan mitä on ollut, mitä on kuumaa tällä hetkellä ja mitä tulevaisuudessa on mahdollisesti tulossa. Tämän avulla voidaan ajaa designtyötä oikeaan suuntaan brändisi ehdoilla.

A-B -testauksella voidaan analysoida kumpi vaihtoehdoista toimii kohderyhmällesi tai käyttäjillesi paremmin.

Huono esimerkki, käyttäjäkokemus

Käyttäjäkokemuksen suunnittelussa ei ole otettu huomioon virheilmoitusta eikä laatikoita ole merkitty mitenkään. Käyttäjä ei tiedä mikä meni vikaan ja mitä pitäisi tehdä.

Hyvä esimerkki, käyttäjäkokemus

Virheilmoitus kertoo käyttäjälle mikä on mennyt vikaan ja miten ongelman voi korjata. Laatikot ovat nimettyjä ja ikonit helpottavat ymmärrettävyyttä.

Huono esimerkki, mainoskuva

Typografiavalinta ei ole osunut nappiin, tärkeimpiä asioita ei ole korostettu riittävästi eikä sommittelu ole silmiä miellyttävä. Valokuva on huono eikä houkuttele.

Hyvä esimerkki, mainoskuva

Katsojasta riippuen silmä osuu ensin joko hyvään valokuvaan pizzasta tai selkeästi esiin nostettuun hintaan, jotka ovat molemmat relevantteja. Tiedot on jäsennelty fiksusti ja ympäröivää tilaa on tarpeeksi.

"Mitä designtyö kustantaa?"

Kustannus pohjautuu tarpeeseen. Jotta kokonaiskustannus voidaan arvioida, tulee ensiksi tietää kuinka suuresta kehityksestä on kyse.

Kehitystarpeesi voivat olla joko pieniä, kuten käyntikorttien suunnittelu, tai vaativampia, kuten logon luominen tai koko yritysilmeen kasvojenkohotus. Olipa kyse mistä tahansa, on syytä mennä brändisi ehdoilla.

FAQ

Halutessasi saat minulta maksuttoman tilannekartoituksen, jossa käydään läpi todellinen tarpeesi.

Lopuksi saat tarjouksen, joka ei sellaisenaan sido sinua vielä mihinkään.

It's a Match!

Mutta vain h*lvetin hyvälle yhteistyölle

Voit nyt lähettää Laurille tarjouspyynnön, pyytää tilannekartoitusta tai kysyä avoimen kysymyksen. Hän auttaa mielellään kaiken ikäisiä ja kokoisia yrityksiä saavuttamaan tavoitteensa.