Kokeilin 16 näyttökerran taktiikkaa - näin kävi!

Olen monesti kuullut eri henkilöbrändikonsulttien suusta, että etenkin LinkedInissä pitäisi tehdä järjestelmällisesti seuraavaa:

  • Julkaise vähintään 2-4 kertaa viikossa
  • Julkaise tiettyyn aikaan
  • Naamasi tulee näkyä 16 kertaa, jotta sinut muistetaan
  • Tärkeintä on, että julkaiset edes jotain
 

Koska olen itse hyvin eri mieltä asiasta halusin kokeilla mitä tämä tarkoittaa käytännössä ja millaisia tuloksia sillä on. Testi kesti kokonaisuudessaan noin kuukauden, se suoritettiin LinkedIn somealustalla ja vaikeinta itselleni oli paitsi oikeasti jatkuvasti postailu, myös malttamattomuus testin päättymisestä. Lue testin tulokset alta!

Alustus

Itse liputan ideologian perään, jossa julkaisutahti ei ole keskiössä, vaan sisältö on. Mielestäni ei ole järkevää tuutata someen mitä tahansa vain siksi, että niin on neuvottu tekemään. Se lisää jo omaa ahdistustakin, kun takaraivossa jyskyttää ajatus “tiistaina kelllo 13.52 pitäisi taas saada jotain ulos, enkä tiedä yhtään mitä kirjottasin tällä kertaa.”. Olen siis sitä mieltä, että ei se määrä vaan se laatu. Ja ennen kaikkea sellainen sisältö, jossa näkyy oma intohimo ja aito kiinnostus siihen mistä puhuu.

Aluksi mietin miten erotun muiden julkaisujen joukosta. Vaikka LinkedInin algoritmejä pohditaan ahkerasti ja teorioiden mukaan kuvat vähentävät näkyvyyttä, päädyin siitä huolimatta käyttämään kuvia jokaisessa julkaisussani. Tein kuvat omaa brändiäni myötäillen ja sisällön brändinarratiiviini sopivaksi. Halusin myös nähdä kuinka julkaisustahti, eri kellon ajat sekä välipäivät vaikuttavat asiaan, enkä siksi tehnyt itselleni tiukkaa aikataulutusta. Tiedän myös varsin hyvin jo etukäteen, että sen kaltainen aikatulutus ei vain sopisi itselleni. Sitä kestäisi hetken ja asia unohtuisi. 

Tein itselleni valmiin suunnitelman kaikista julkaisuista sisältöineen. Tähän kului pari päivää aikaa, jotta siitä tuli sellainen kuin halusin ja edes jollakin tavalla mielenkiintoinen jokaisen julkaisun sisällön huomioiden. Yritin suhtautua asiaan mahdollisimman pienillä ennakkoluuloilla oman ideologiani vuoksi. 

Tulosten kannalta huomioitavaa on, että oma verkostoni on alle 1000 henkilöä ja verkostossani on sekä yrittäjiä, työntekijöitä, työnhakijoita ja opiskelijoita. Nämä muuttujat luonnollisesti ovat osaltaan vaikuttaneet reaktioiden ja kommenttien määrään. Alla lueteltuna testitulokset, joiden jälkeen löydät vielä loppusanat ja oman analyysini. 

 

Testitulokset

Julkaisu #1

Reaktiot: 16

Kommentit: 1

Näyttökerrat: 605

Päivämäärä: 5.2.

Linkki julkaisuun: https://bit.ly/38mNpOv

Julkaisu #2

Reaktiot: 48

Kommentit: 15

Näyttökerrat: 2 509

Päivämäärä: 6.2.

Linkki julkaisuun: https://bit.ly/39oC2Hg

Julkaisu #3

Reaktiot: 12

Kommentit: 0

Näyttökerrat: 559

Päivämäärä: 8.2.

Linkki julkaisuun: https://bit.ly/2TkwEPL

Julkaisu #4

Reaktiot: 18

Kommentit: 0

Näyttökerrat: 504

Päivämäärä: 9.2.

Linkki julkaisuun: https://bit.ly/2wr0QQg

Julkaisu #5

Reaktiot: 9

Kommentit: 0

Näyttökerrat: 429

Päivämäärä: 10.2.

Linkki julkaisuun: https://bit.ly/2PMmK7A

Julkaisu #6

Reaktiot: 43

Kommentit: 6

Näyttökerrat: 3 456

Päivämäärä: 13.2.

Linkki julkaisuun: https://bit.ly/2IjhPGX

Julkaisu #7

Reaktiot: 26

Kommentit: 6

Näyttökerrat: 1 450

Päivämäärä: 14.2.

Linkki julkaisuun: https://bit.ly/2uT5kih

Julkaisu #8

Reaktiot: 12

Kommentit: 1

Näyttökerrat: 529

Päivämäärä: 15.2.

Linkki julkaisuun: https://bit.ly/2xazjD8

Julkaisu #9

Reaktiot: 7

Kommentit: 6

Näyttökerrat: 594

Päivämäärä: 17.2.

Linkki julkaisuun: https://bit.ly/2xanrRy

Julkaisu #10

Reaktiot: 12

Kommentit: 6

Näyttökerrat: 567

Päivämäärä: 18.2.

Linkki julkaisuun: https://bit.ly/3asFEIg

Julkaisu #11

Reaktiot: 7

Kommentit: 7

Näyttökerrat: 616

Päivämäärä: 19.2.

Linkki julkaisuun: https://bit.ly/3cwbo16

Julkaisu #12

Reaktiot: 139

Kommentit: 12

Näyttökerrat: 5 651

Päivämäärä: 20.2.

Linkki julkaisuun: https://bit.ly/2TnRPR9

Julkaisu #13

Reaktiot: 14

Kommentit: 1

Näyttökerrat: 525

Päivämäärä: 23.2.

Linkki julkaisuun: https://bit.ly/2TBel7Y

Julkaisu #14

Reaktiot: 11

Kommentit: 3

Näyttökerrat: 657

Päivämäärä: 26.2.

Linkki julkaisuun: https://bit.ly/38rmBfX

Julkaisu #15

Reaktiot: 9

Kommentit: 0

Näyttökerrat: 434

Päivämäärä: 1.3.

Linkki julkaisuun: https://bit.ly/2wr2zFe

Julkaisu #16

Reaktiot: 24

Kommentit: 24

Näyttökerrat: 1 463

Päivämäärä: 3.3.

Linkki julkaisuun: https://bit.ly/2wr2zFe

analyysi

Plussat

  • 46 uutta verkostoitumispyyntöä (suoraan tai epäsuoraan)
  • 2 uutta liidiä
  • Olen kokemusta viisaampi

Miinukset

  • Työlästä
  • Ahdistavaa
  • Pakkojulkaisun orja
  • Sanottavan asian väkisin keksiminen

Toki, uudet ihmiset verkostossa ja muutaman liidien generoiminen on aina mukava juttu, mutta siitä huolimatta en koe tarvetta toistaa tätä. Vaikka oma tapani julkaista silloin kun siltä tuntuu kertoen siitä mitä juuri silloin on mielen päällä toisi vähemmän kontaktipyyntöjä tai liidejä (joita tulee itse asiassa enemmän) pysyisin siinä siitä huolimatta. Kyse on kuitenkin omasta fiiliksestä ja siitä mikä tuntuu itselle hyvältä.

Loppusanat

Homma oli yllättävän työläs. Siis siitä huolimatta, että esisuunnittelin aiheet, tein kuvat ja kirjoitin aiheen pohjustuksen kuviin valmiiksi. Varsinaiset tekstit kirjoitin aina lennosta kun oli aika julkaista jotakin. Jos huolellinen suunnitelmallisuuskin aiheutti ahdistusta julkaisutahdista ja siitä, että nyt pitää saada jotain ulos ja vauhdilla, on vaikea kuvitella paljonko se ahdistaisi ilman suunnitelmaa. Toki tämäkin on subjektiivista.

Noin viidennen-kuudennen julkaisun kohdalla aloin jo miettimään, että alkaako ihmisiä ärsyttämään, kun jatkuvasti syötän agendaani feediin nähtäväksi. Se oli koko testin aikainen suurin huoli, sillä siltä se alkoi itsestäni tuntua. Toinen pitkä miinus tuli siitä, että koska olin tehnyt suunnitelman josta halusin pitää kiinni, oli suorastaan ärsyttävää kun en voinut lennosta kirjoittaa omia ajatuksiani ja pohdintojani vaan pidin kiinni suunnitelmasta ja valmiista pohjista.

Vaikka ensimmäinen julkaisu keräsikin yli tuhat katselukertaa, vain kaksi muuta sen lisäksi ylsi yli tuhannen. Tähän vaikuttaa varmasti keskustelun aihe, mutta uskon myös jatkuvalla syöttämisellä olleen syynsä. Joka tapauksessa tämä rutiininomainen pakkojulkaiseminen ei jatkossakaan ole minun juttu, vaikka varmasti jäinkin ihmisten mieleen. Se miten heidän mieliinsä jäin – ärsyttävänä tauottomana oman agendan postaajana vai ammattitaitoisena asiantuntijana – jää mysteeriksi 🙂

Itselleni parhaiten toimii taktiikka, jossa kirjoitan silloin kun siltä tuntuu ja siitä mitä juuri sillä hetkellä on mielen päällä. Olipa se keskellä yötä tai työaikaan. Kaikki olemme erilaisia ja joku toinen tarvitsee suunnitelman ja rutiineja, mutta yksiselitteisesti tätä mallia ei voi jokaiselle suositella.

Siksipä oma neuvoni on edelleen sama kuin ennenkin. Älä mieti liikaa. Julkaise silloin kuin sinusta siltä tuntuu! Anna oman intohimon näkyä ja keskustele asioista jotka sinua aidosti kiinnostavat. Yleisö suodattaa joka tapauksessa heitä kiinnostamattoman tekstin pois ja lukijoiksi jäävät ne, joita asiasi kiinnostaa. Kaikkia ei voi miellyttää koskaan. Somepostailun ei pitäisi olla ahdistavaa puuhaa.

Ja koska olen aina rakastanut illuusioita, mysteerejä ja silmänkäätötemppuja halusin ujuttaa tähän projektiin sellaisen. Ei ollut sattumaa, että jokainen kuva alkaa mustalla boldatulla kirjaimella. Sillä sen taustalla on sanoma, jota halusin kertoa.