Näkyyvyys keppihevosena palvelun hankkimiselle

Oletko sinäkin joskus saanut vastaavanlaisen viestin sähköpostiisi: “Hei, pyytäisin tarjousta graafisesta suunnittelusta/valokuvauksesta/muusta artistisesti luovasta työstä. Ehdottaisin kuitenkin, että koska minulla on niin valtavasti seuraajia, että kuitattaisiin homma näkyvyydellä. Miltä kuulostaa?”.

Design- ja muu artistisesti luova kulttuuri on ollut enenevästi aliarvostettua jo 90-luvun laman jälkeen ja vain kasvanut teknologiakuplan myötä. Yrityksille on ollut paitsi jännittävämpää, myös aidosti kannattavampaa sijoittaa rahansa teknologiaan, jonka avulla ollaan voitu säästää henkilötyötunteja tai helpottaa loppuasiakkaan elämää, kuin artistisesti luovaan designiin. Nyt kuitenkin koronan aiheuttamien markkinatilannemuutosten vuoksi kelkka on kääntymässä suotuisaan suuntaan suunnittelijoiden osalta, sillä olemme palaamassa hitaasti design- ja suunnittelukulttuurin kulta-ajoille. Tästä mainitsi myös The Shark Tank -ohjelmasta suomalaisille tutuksi tullut Kevin O’Leary.

Aloitettuani urani yli kymmenen vuotta sitten freelancer-valokuvaajana ja graafisena suunnittelijana olin aidosti otettu, kun minulle tarjottiin näkyvyyttä työtäni vastaan. Nuorena pojankloppina ajattelin, että jos kerran näiden minun nuorien kokemattomien silmien kautta katsottuna vaikutusvaltainen taho lupaa näkyvyyttä, se tietää lisää töitä.

Ei tiennyt. Aloin ymmärtämään paremmin oikeiden ammattilaisten vitsailuja siitä kuinka asiakas tarjoaa näkyvyyttä vastineeksi työstä. Se ei kanna minnekään, sillä ei laiteta makkaraa leivän päälle, eikä sillä koeta omaa työtä arvokkaaksi. Mitä enemmän oma ammattitaito vuosien varrella karttui, sitä enemmän ymmärsin miksi tämä “saat näkyvyyttä” -lausahdus on kismittänyt ammattilaisia jo vuosikymmeniä.

Kun tarjotaan näkyvyyttä työtä vastaan, viestitään epäsuorasti seuraavaa:

  • En arvosta ammattiasi enkä ammattitaitoasi niin paljoa että maksaisin siitä, mutta tarvitsen palveluasi silti
  • Minä olen sinua korkeammalla, ja kompensoin sitä antamalla osan näkyvyydestäni
  • En ymmärrä mitä työsi oikeasti vaatii. Valokuvaajahan painaa vain nappia ja graafikkohan vain piirtää
 

Näkyvyys ei missään nimessä saisi olla maksuväline, mutta ei myöskään itsestäänselvyys. Näkyvyyden antaminen palvelun suorittaneelle taholle on täysin vapaaehtoinen bonus, jonka palvelun suorittaja saa asiakkaaltaan, mikäli asiakas on aidosti ja sydämensä pohjasta niin kiitollinen ja tyytyväinen lopputulokseen, että tahtoo itse tehdän sen. Palvelun tuottaja voi myös kohteliaasti kysyä saako hän työsuoritteesta maininnan tai liittää logonsa tai linkkinsä esimerkiksi verkkosivuston footeriin, mutta painostaa ei saa. Mielestäni jokaisen artistisesti luovan suunnittelijan tulisi pohjata työmoraalinsa tämän periaatteen ympärille, sillä jos näin ei käy tai kysyttäessä vastaus on kieltävä, on peiliin katsomisen paikka.

Jotta asia konkretisoituisi paremmin, kuvittele, että olet menossa oikeuteen. Palkkaat juristin ja lupaat hänelle palkkioksi näkyvyyttä somessa. Eikö kuulostakin melkoisen absurdilta ajatukselta? Kuten eräs ystäväni hienosti asian ilmaisi keskustellessamme tämän aiheen tiimoilta, ajattele instagram-tarinoita selatessasi törmääväsi tekstiin “Shout-out Pertsa Lampiselle, joka sai minulta onnistuneesti kolme syytettä purettua! #MVP #GodBless”

Aito vaikuttajamarkkinointi sen sijaan on asia erikseen ja sitä varten on omat palvelunsakin. Se missä mennään harmaalle alueelle on se, että näkyvyyttä käytetään keppihevosena sivuuttamaan palvelun tuottajan palkkio.

 

Valokuvaajahan painaa vain nappia ja graafikkohan vain piirtää?

Tämä otsikko on itseasiassa suora lainaus eräältä minua lähestyneeltä asiakkaalta vuosien takaa. Ymmärrän tämän ajattelutavan tietyllä tavalla todella hyvin. Se johtuu siitä, että ei tiedetä mitä kaikkea prosessiin kuuluu. Tämän on seuraus joko palveluntuottajan huonosta kommunikaatiosta asiakkaan suuntaan tai asiakkaan viitsimättömyydestä perehtyä asiaan ja pahimmassa tapauksessa molemmista, kuten aikanaan minulla.

Asiakkaan tulee tietää mistä hän maksaa ja mistä kulu muodostuu. Tämä on hyvin suoraviivaista fyysisissä- ja digitaalisissa tuotteissa, kuten vaikkapa kengissä ja tietokoneohjelmissa. Kun puhutaan artistisesti luovien alojen palveluista, ollaankin yhtäkkiä aivan omassa ulottuvuudessa.

Työtä ei oikein voi pohjata yksiselitteisesti tuntitaksaankaan, sillä toisinaan vaikkapa logo voi syntyä vartissa, toisinaan kuukauden kuluttua. Valokuvaaja saattaa odottaa oikeanlaista luonnonvaloa ja aamusumua koko kevään. Kirjailija saattaa tarvita jonkin oman elämän kokemuksen kipinöittääkseen tarinansa lopun timanttiseksi. Muuttujia on hyvin monia. Jos palaamme logo-esimerkkiin ja ajatelemme sitä tuntipohjaisena laskutuksena, oletettavasti asiakas on mielissään kun logo on saatu valmiiksi tunnissa ja lasku on maltillinen. Entäpä jos samalta artistilta kuluu 160 tuntia perehtyessään syvällisesti markkinatilanteseen, kilpailijoihin, kohderyhmään ja muihin strategiasidonnaisiin muuttujiin, ennen kuin hän keksii ehdottaa samaa logoa kuin tunnin esimerkissä? Artistisesti luovissa töissä kulutettu aika on harvoin se johon loppuhinta pohjataan juuri siksi, että kuluvaa aikaa on usein mahdotonta arvioida kovinkaan tarkasti muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta.

Olen alle purkanut muutaman esimerkin siitä mitä artistisesti luovan työn prosessiin kuuluu.

Valokuuvaaja esimerkiksi:

  • Painaa sitä nappia
  • Maksaa studiosta vuokraa
  • Maksaa editointiohjelmistoistaan lisenssimaksuja
  • Maksaa muita yrityksen kiinteitä kuluja
  • Maksaa kuvauslaitteidensa vakuutuksia
  • Tarkastaa ja käsittelee kuvat (3 henkilökuvan sarja muutama tunti, +400 kuvan dokumentoiva hääkuvaus +16 tuntia)
  • Tuottaa ne toivottuun muotoon ja kokoon
  • Säilyttää varmuuskopioita maksullisesa pilvessä siltä varalta, että asiakas kadottaa kuvansa
  • Toimittaa ne asiakkaalle
 

Kuvien tarkastelun ja käsittelyn pystyy karkeasti arvioimaan tuntimäärällisesti. Studiokuvaus menee myös melko rutiinilla ja siihen varataan tietty aika, esimerkiksi 1-2 tuntia. Dokumentoiva hääkuvaus voi viedä 8-16 tuntia + ajomatkat päälle. Nämä ovat niitä, joita pystytään tuntimäärällisesti arvioimaan. 

Kun siirrytään vaikka dokumentoivaan luonto- tai urbaanikuvaukseen, on asia aivan eri. San Franciscon ikonisen Golden Gate Bridgen postikorttikuvan valokuvaaja odotti aikanaan useita kuukausia oikeanlaista valoa ja vallitsevaa sääolosuhdetta, jotta toivotusta postikorttikuvasta tuli oikeanlainen.

 

Graafikko esimerkiksi:

  • Tutustuu yrityksen strategiaan
  • Tutustuu toimialakohtaisiin trendeihin
  • Tutustuu yrityksen kohderyhmään
  • Tutustuu yrityksen brändiin
  • Ottaa selvää kilpailijoista
  • Ottaa selvää markkinatilanteesta
  • Maksaa lisenssimaksuja editointiohjelmistoistaan
  • Maksaa vuokraa toimitiloistaan, mikäli sellaiset on
  • Maksaa muita yrityksen kiinteitä kuluja
  • Ideoi ja tuottaa pyydetyt grafiikat
  • Toimittaa tiedostot toivotuissa muodoissa
  • Tuottaa graafisen ohjeistuksen tuotosten käyttöön
  • Säilyttää varmuuskopioita maksullisessa pilvessä siltä varalta, että asiakas kadottaa tuotoksen
 
Kun puhutaan esimerkiksi valmiiksi spesifioidusta maalauksesta tai kuvituksesta, voidaan antaa karkea tuntiarvio perustuen aiempaan vastavaan kokemukseen. Kun keskustellaan vaikka logon tuottamisesta, voi kuningasajatus syntyä heti tai pitkän ajan kuluttua. SG:n podcastin haastattelussa eräs jenkkigraafikko kertoi, että hän sanoo kaikille asiakkailleen saman lauseen: “I will call you tomorrow or in a few months but I’ll let you know when the work is done.”.

Entäs vaikuttajamarkkinointi?

En kuitenkaan väitä, etteikö vaikuttajamarkkinoinnille olisi paikkaansa. Luonnollisesti on, mutta tällöin kyse on palvelusta. Suomesta noussut Matchmade on esimerkiksi juuri tähän erikoistunut yritys, joka auttaa asiakasta löytämään sopivan vaikuttajan markkinoimaan palveluasi tai tuotettasi.

Loppusanat

Olitpa suunnittelija, valokuvaaja, designer tai muu artistisesti luovan alan ammattilainen, älä vaihda ammattiaitoasi ja aikaasi merkityksettömään näkyvyyteen. Jos kaipaat oikeaa näkyvyyttä sille kohderyhmälle, josta sinulle on hyötyä, käänny markkinointitoimiston puoleen tai harkitse oikeaa vaikuttajamarkkinointia.

Jos olet hankkimassa palvelua, olipa se meiltä suunnittelijoilta tai keneltä tahansa, älä tarjoa näkyvyyttä palkaksi vaan odota hyvää tulosta, josta olet aidosti niin onnellinen, että haluat antaa maininnan joka tapauksessa.