Näin brändisi on muistettava

Miten pärjäät markkinoilla, jos tuotteesi ja yrityksesi eivät jää ihmisille mieleen? Jos et jää asiakkaan mieleen, asiakkaat eivät palaa takaisin. Jos asiakas ei palaa takaisin, ajaudut vielä kauemmas muistettavuuden polulta. Jos et ole muistettavuuden polulla, asiakkaasi ei kerro sinusta eteenpäin, eikä jaa kokemuksiaan tuotteestasi tai palvelustasi. Sitten ihmetellään, miksi yritys meni nurin. Ei anneta sen tapahtua. Olen listannut alle erilaisia tapoja olla muistettava brändi.

Etkö jaksa lukea? Rullaa sivun loppuun, niin löydät nopean summauksen artikkelista.

1. Yhdenmukaisuus

Nostan tämän ensimmäiseksi pointiksi. Se on kaikista tärkein neuvo, jonka voin sinulle antaa. Yhdenmukaisuus on brändäyksen kultastandardi, sitä ei käy kiistäminen. Tänä päivänä yritykset joutuvat markkinoimaan itseään usealla eri alustalla ja siitä syystä brändisi on oltava yhdenmukainen aivan kaikkialla, säännöllisesti. Tavallisesti tuotetta tai palvelua mainostetaan seuraavasti:

  • Facebook
  • Instagram
  • Omat nettisivut
  • Jokin omaan palvelu- tai tuotekategoriaan sopiva neljäs alusta

Etenkään nuoret evät jaksa tänä päivänä lukea, sen kertoo jo Suomen PISA-tulosten laskeminenkin. En oikeastaan ylläty, jos tätäkään ei jakseta lukea loppuun. Nykyään silmäillään ja selataan, etsitään kuvia ja suuria otsikoita. Jos väri- ja kuvakerrontasi eroavat toisistaan edes yhdellä, tai pahimmillaan kaikilla, alustoilla, et tule olemaan muistettava. Etkä edes tunnistettava.

Ja ihan tässä ohimennen: jos ajattelet yleisesti sanaparia “markkinointi verkossa”, mitä sinulle tulee mieleen? Varmasti monelle nuo neljä edellä mainittua alustavaihtoehtoa, mutta moniko hoksasi ajatella “asiakkaan tiedon tarpeen kautta kohdennettua sisältöä”?

2. Ääni

Ääni on yksi tapa kommunikoida ja olla muistettava. Se ei ole kovin yleistä, mutta nähtävissä varsinkin TV- ja YouTube-mainoksissa. Kuvittele mielessäsi McDonald’sin logo sekä lausahdus “I’m loving it!”. Lyön vetoa, että yhdistät siihen myös mainoksessa käytetyn tunnusmusiikin.

3. Se toinen ääni

Tällä tarkoitan kerronnallista ääntä. Kerronnallinen äänesi kuvastaa tehokkaasti brändisi indetiteettiä ja persoonaa. Onko se vitsaileva, rento, asiallinen, kirjastontätimäinen? Pohdi, miltä sinun kerronnallinen äänesi kuulostaa ja mitä se viestii yrityksestäsi.

Värit ovat tuoksujen jälkeen tehokkaimmin muistoihin kytköksissä oleva elementti. Värien psykologialla on valtava merkitys markkinoinnissa ja mielikuvissa. Sillä voi jopa tehostaa ihmisen näläntunnetta. Ei siis varmaan tule yllätyksenä, että useat pikaruokaketjut McDonald’sin, BurgerKingin ja PizzaHutin lisäksi käyttävät punaista, keltaista tai niiden yhdistelmää.

Värivalinnassa ei saa kompastua omiin mieltymyksiin. Vaikka henkilökohtaisesti pitäisit virheästä, se ei välttämättä ole yrityksesi toimintaa tai ideologiaa kuvastavin värin.

5. Kuvat

Kuvakerronta on äärimmäisen tehokas tapa viestiä. Ihmiset eivät jaksa enää lukea. Samanlaiset, kilometrin päästä stock-kuviksi tunnistettavat valokuvat kertovat persoonattomuudesta ja siitä, että on tehty kiireellä eikä ole juuri ajateltu. Suomi on hyviä valokuvaajia pullollaan, eivätkä ne tule kalliiksi. Huomattavasti kalliimmaksi tulee brändi, joka on tehoton.

Hyviä, stock-kuvista eroavia valokuvia CC-0 lisenssin alaisuudessa löytyy monilta sivustoilta, kuten Pexelsistä tai Flickr:stä. Esimerkiksi alla olevasta kuvasta näkee jo kaukaa, että se on A) erittäin jenkkimäinen ja B) stock-kuvapalvelusta lainattu. Herättääkö se teissä vaikkapa luottamusta? 

Hyvä suomalainen (tai miksei ulkomainenkin) valokuvaaja kustantaa keskimäärin 1000€. Se on todella pieni panostus hyvistä visuaaleista, joilla annetaan aito kuva (pun inteded) yrityksestä, sen henkilöistä ja persoonasta. En kuitenkaan missään nimessä kiellä stockikuvien käyttöä, mutta valintatilanteessa kannattaa harkita mistä sellaisen hankkii ja miltä se näyttää.

Kuvakerronnassa tulee myös noudattaa yhdenmukaisuutta. Kaikissa valokuvissa tulisi olla sama teema, jos sellainen on. Teemalla luot erottuvuutta. Kuvat voivat olla yksivärisiä, split-toning (2-3 värin kuva), ne voivat olla karikatyyreja tai miksei jopa kuvituksia. Tyylillä ei sinänsä ole väliä, kunhan se on yhdenmukainen kaikkialla, koko ajan.

En väitä, etteikö stockikuvia voisi käyttää. Tottakai voi ja käytän itsekin. Harkitse kuitenkin käyttö tarkkaan ja tutki ovatko kenties kilpailijasi käyttäneet sitä kuvaa jonka olet valitsemassa.

6. Logo

Logo aliarvioidaan helposti. Se joko tuotetaan itse nopeasti valitsemalla jokin hauska fontti tai käyttämällä verkosta löytyviä tekoälyyn perustuvia logogeneraattoreita, tai pyytämällä naapurin tyttöä / poikaa, joka on kuviksen tunneilta saanut tasaiseen tahtiin erinomaisia arvosanoja suunnittelemaan killeri logo jätskipalkalla.

Hyvä logo maksaa, se on selvää. Suunnittelijoita löytyy suomesta tuhansia, maailmasta miljoonia. Senpä vuoksi tyylejäkin on yhtä monta. Voit kääntyä mainostoimiston puoleen tai etsiä freelancerin vaikkapa Fiverr:stä. Mihin ikinä päädytkään, niin ole itsellesi kiltti ja ulkoista se. Miksi?

  • Tiedät (toivottavasti) oman busineksesi liian hyvin ajatellaksesi asiakkaan näkökulmasta
  • Kompastut omiin mieltymyksiin
  • Et todennäköisesti ymmärrä logosuunnittelusta mitään

Hämmensikö kakkospointti? Tämä on sama kuin värien suhteen. Vaikka pidät henkilökohtaisesti vihreästä, onko se yrityksesi sanoman kannalta oikea valinta? Sama pätee logoihin. Erilaiset muodot keskustelevat alitajunnan tasolla eri tavalla.

Jos olet joskus pohtinut miten jotkut logot voivat maksaa aivan kosmisen paljon niin toivon, että alla oleva kuva selventää ajatuksiasi hieman:

Logojen suunnittelu ei ole minuuttityötä eikä viivojen piirtämistä. Siksi sinun tulisi jättää se ammattilaiselle. Et tarvitse miljoonan euron logoa, mutta muutamilla satasilla saat varmasti erinomaisen tuotoksen. Toisinaan käy myös tuuri ja löydät esim. vaikka juuri Fiverrin kautta erinomaisen designerin, joka rahoittaa opiskelujaan tekemällä sivutoitä Fiverrissä ottaen vain murto-osan huippudesignista!

7. Fontit

Fonttivalinta kertoo paljon persoonallisuudesta. Niitä on ilmaisia sekä maksullisia kasoittain (ei hei). Tavallisesti näkee käytettävän maksimissaan kahta eri fonttia; toinen otsikointiin / huomioon ja toinen leipätekstiin.

Aina ei tarvitse mennä virran mukana ja valita samaa “pöhinäfonttia” (lupaan olla käyttämättä sanaa “pöhinä” enää ikinä), joka on kaikilla muillakin, kuten Lato tai Montserrat. Erinomaisia fontteja on aivan äärettömästi. FontSquirrel, GraphicGrear ja FontBundles ovat katsomisen arvoisia sivustoja.

8. Kuviot ja tekstuurit

Kuviot ja tekstuurit ovat yksi lisätapa olla persoonallinen ja muistettava. Tämä on myös asia, jonka todella monet yritykset jättävät välistä tai eivät tajua voivansa hyödyntää. Kuvioita ja tekstuureja voi rakentaa vaikka oman logonsa pohjalta. Hyvänä esimerkkinä Luis Vuitton:

9. Ikonografia

Valitse melkeinpä mikä tahansa verkkosivusto ja näet ikoneja. Ikonit ovat nopea tapa kommunikoida. Puhelinta tai sähköpostia symboloiva ikoni mielletään välittömästi yhteydenottoon, ratas asetuksiin tai kustomointiin ja niin edelleen. Tämä on nykyisin ehkä jopa minimi vaatimus, mutta nostan sen siitä huolimatta esille. Hyviä ilmaisia ikoneja voi kalastella esimerkiksi FlatIconista.

10. Yhdenmukaisuus

Hei, sähän sanoit tän jo?” Niin sanoin, ja sanon uudelleen. Palaa lopuksi artikkelin ensimmäiseen kohtaan. Mistään näistä neuvoista ei ole mitään hyötyä, ellet käytä niitä yhdenmukaisesti ja toistuvasti, kaikilla brändisi kosketuspinnoilla, jatkuvasti.

 

En jaksanut lukea

Ei se mitään. Tässä summaus:

  • Ole yhdenmukainen kaikilla brändisi kosketuspinnoilla
  • Käytä ääntä kommunikaation välineenä
  • Käytä kerronnallista ääntä kommunikaation värinä
  • Harkitse värit tarkkaan. Älä anna henk.koht. mielipiteen viedä
  • Vältä stock-kuvakerrontaa
  • Ulkoista logon hankinta
  • Luo persoonaa ja fiilistä fonttivalinnalla
  • Harkitse kuvioiden ja tekstuurien käyttöä osana brändiäsi
  • Käytä ikoneita nopeuttamaan silmäilyä
  • Ole yhdenmukainen kaikilla brändisi kosketuspinnoilla