Henkilöbrändi on kirosana

Brändi sitä ja tätä. Sana on alkanut pursuta kaikkien korvista yli. Sitäkin enemmän ihokarvoja pystyyn nostattava termi on kuitenkin henkilöbrändi. “Sokerikuorrutettu nimitys maineelle, aivan turhaa pätemistä”. Maine ja henkilöbrändi kuitenkin eroavat toisistaan merkittävästi. Tässä blogitekstissä käydään läpi henkilöbrändin tuomat hyödyt etenkin yritykselle ja selvennetään maineen ja henkilöbrändin ero.

Vaikka termi kuinka ärsyttäisi, meillä jokaisella on sellainen. Nimittäin just se henkilöbrändi. Se kehittyy työympäristössä tahtomattasi omien toimiesi ansiosta. Alapa uudella työpaikalla tuomaan tiheään tahtiin kostutettavaa kahvin kanssa ja pitämään huolta tiskeistä muiden puolesta. Eipä aikaakaan kun sinut mielletään toimiston lempeäksi kotiäidiksi, joka huolehtii muiden jäljet pois.

 

Henkilöbrändi ruokkii kassavirtaa

Jokaisella meistä on henkilöinä omat verkostomme, jotka eroavat sekä muiden työntekijöiden verkostoista että ennen kaikkea yrityksen omasta verkostosta. Tämän henkilökohtaisen verkoston kaikilla kontakteilla on vielä omat verkostonsa. Näitä toisen asteen, eli tutun tutun, verkostoja voidaan vielä pitää lämpimän kaupan potentiaalisena alueena. Jos sinulla on verkostossasi 250 ihmistä, joilla kaikilla niin ikään on 250 ihmistä verkostossaan, on potentiaalisten lämpimien kauppojen määrä valtava. Luonnollisestikaan kaikki näistä eivät sovi kohderyhmään tai eivät tarvitse sitä mitä ikinä edustamasi yritys onkaan kauppaamassa, mutta joukosta löytyy varmasti satoja potentiaalisia asiakkaita. Lämpimät liidit konvertoituvat 7 kertaa todennäköisemmin kaupoiksi kuin kylmät liidit.

Alla on eroteltu lähteittäin tutkimusdataa siitä, miten henkilöbrändi vaikuttaa kassavirtaan:

  • 1. Työntekijöiden jakama sisältö saavuttaa 561% enemmän ihmisiä kuin yrityksen jakama sisältö millään alustalla (Forbes, Scribd, SS)
  • 2. 53% päätöksentekijöistä ei valitse yrityksen palvelua perustuen siihen informaatioon, jota löysivät tai eivät löytäneet työntekijöistä (Kredible)
  • 3. Viesti jaetaan 24x useammin kun sen on jakanut työntekijä, eikä yritys (Scribd, Kredible)
  • 4. Työntekijöiden kautta saadut liidit generoituvat kaupaksi 7 kertaa paremmin kuin muilla tavoilla saavutetut liidit (IBM)
  • 5. 77% kuluttajista ostaa tuotteen tai palvelun todennäköisemmin kuultuaan siitä joltain, johon voivat luottaa. Jokaisella työntekijällä on omat verkostonsa (SS, Kredible Research)
  • 6. Jokaisella on henkilöbrändi halusi sitä tai ei. Se on yrityksen sekä yksilön omalla vastuulla ottaa siitä kaikki hyöty irti kehittämällä ja kasvattamalla omaa brändiään olemalla aktiivinen, avoin, ja ennen kaikkea oma itsensä. Kukaan ei osta puoskarilta, ne kierretään kaukaa (Lauri Keinänen)
 

Mitä tästä voidaan päätellä? Kuluttajat ja päättäjät kuuntelevat mielummin ihmistä kuin yritystä. He luottavat enemmän henkilöön jonka tuntevat, kuin yritykseen jonka tuntevat. Työntekijöiden kautta tulevat liidit ovat jo valmiiksi lämpimän uunin kautta kierrätettyjä ja konvertoituvat kaupoiksi huimat 7 kertaa todennäköisemmin. Tämä ei tietenkään koske pelkästään työntekijöitä, vaan myös yrittäjää itseään. Yritys ei voi koskaan saavuttaa samanlaista asemaa sosiaalisessa mediassa kuin mitä ihminen.

Maine ei ole synonyymi henkilöbrändille

“Mainetta ja kunniaa! Yks lysti miten se tapahtuu kunhan minusta puhutaan, saan näkyvyyttä ja seuraajia.”

Maine, kuuluisuus ja henkilöbrändi ovat kaikki hieman eri asioita. Kuuluisaksi voi tulla vaikka tekemällä rikoksia, mutta millainen sinun maineesi silloin on? Ammattimaiselta henkilöbrändiltäsi voit olla kivenkova myyntitaikuri, jolta otetaan oppeja alan piireissä, mutta mitä kertoo paikallislehden uutinen rattijuopumuksesta sinun maineestasi tavallisena pulliaisena? Jos et saa kiinni ajatuksestani, niin muistele mitä kautta Kim Kardashian tuli kuuluisaksi, millainen hänen maineensa on ja millainen henkilöbrändi hänellä on somessa tänä päivänä.

Omat arvot ja yhdenmukaisuus ovat avainasemassa omaa henkilöbrändiä rakentamassa. Henkilöbrändin on pohjauduttava joillekin arvoille. Ne toimivat karttana kaikessa brändipreesenseissä joissa olet esillä, olivatpa ne somea tai radiota. Jos et tuo julki sitä millaisten arvojen ja asioiden takana seisot, et voi vaikuttaa ihmisiin. Jokainen voi luukuttaa kiillotettua henkilöbrändikuvaa somessa, mutta kahvipöydissä supistaan “mä tiiän millanen se on tosielämässä”. Donald Trump on liiketoiminnan puolella varmasti edelleenkin äärimmäisen arvostettu guru, mutta miten häneen suhtaudutaan nyt presidenttikaudella? Jokaisella on siitä oma mielipiteensä.

 

Mitä sitten pitäisi tehdä?

Älä tee suunnitelmaa postaustahdista ja ahdista itseäsi nurkkaan. Älä kopioi muita. Vain olemalla täysin oma itsesi pääset pitkälle. En sano, etteikö keplottelulla pääsisi pitkälle, mutta hyvin usein se on lyhyt tie. Omia arvojaan ja luonnetta vastaan on kuitenkin hyvin vaikeaa taistella.

Jaa sisältöä josta olet aidosti kiinnostunut. Tee julkaisuja silloin kun sinulla on oikeasti jotain sanottavaa. Silkkaa sontaa on aivan turha lähteä julkaisemaan vain siksi, että tekemässäsi suunnitelmassa lukee “tiistaina kello 12.00 julkaisen jotain”. Keskustele aiheista jotka sinua mietityttävät. Kirjoita elämäsi varrella tehdyistä havainnoista, opeista ja virheistä. Älä välitä siitä mitä muut ajattelevat. Yleisösi suodattaa pois julkaisut jotka eivät heitä kiinnosta ja kiinnostuksen kohteisiin puolestaan reagoidaan.

On kuitenkin huomioitava, että meitä on moneen junaan. Osa meistä toimivat täysin spontaanisti tunnepohjalta, kun toiset tarvitsevat selkeän suunnitelman kaikelle mitä tekevät. Siitä huolimatta kehotan jälkimmäistä ryhmää ottamaan henkilöbrändin kanssa rennommin. Aitous ei tarvitse suunnitelmaa, se tulee luonnostaan.

Ole oma luonnollinen itsesi niin hyvässä kuin pahassakin. Pukeudu vaatteisiin jotka kuvaavat sinua (pl. joidenkin työpaikkojen pakollinen pukukoodi). Älä hanki viestintäkonsulttia kertomaan mitä sinun pitäisi sanoa tai sisältökonsulttia kertomaan millaista sisältöä pitäisi jakaa. Tällä tavalla henkilöbrändistäsi tulee juuri sellainen kuin pitääkin; oma peilikuvasi. Ole se helposti lähestyttävä ihminen joka oikeastikin olet. Tarjoa apuasi muille ja ilmaise mielipiteesi rohkeasti. Kaikkia ei koskaan voi miellyttää, eikä tarvitsekaan.

Lopullinen vastuu henkilöbrändistäsi on sinulla itselläsi.