Design vs. Strateginen design

Mitä eroa on pelkällä designilla ja strategisella designilla, vai onko mitään? Niillä on paljonkin eroa ja sinun on hyvä tietää miten nämä eroavat toisistaan olitpa sitten designer tai designpalvelua hankkiva asiakas.

Oletko joskus eksynyt katsomaan Miss Suomi -kilpailua? Saatat muistaa kuinka ehdokkaiden joukosta yksi nosui ylivoimaiseksi suosikiksi etkä välttämättä osannut perustella edes kunnolla, että miksi. Kerroit tästä samaa kilpailua seuranneelle ystävällesi, joka kauhistukseksesi totesi tämän olevan hänen mielestään yksi huonoimmista vaihtoehdoista uudeks Miss Suomi -kilpailun voittajaksi, ja että sen sijaan ehdokkaan numero 8. pitäisi olla voittaja.

Tätä on graafinen suunnittelu ja design ilman päämäärää. Kauneuskilpailu. Tuotoksen toimivuus mitataan ainoastaan subjektiivisena mielipiteenä, jolloin asiakas voittaa aina — onhan hän kuitenkin se joka maksaa loppulaskun. Tällöin designia tehdään ainoastaan designin ilosta ja ainoa päämäärä on se, että se näyttää tilaajan silmissä kauniilta. Jos puhutaan vaikkapa tatuoinnista tai maalauksesta kodin seinälle ripustettavaksi, ei asialla silloin ole mitään merkitystä. Kun päämääränä on jokin businessidonnainen tavoite, on asia täysin eri ja on nojauduttava strategiseen suunnitteluun.

Strategisessa designissa ei ole subjektiiviselle mielipiteelle varaa. Vaikka asiakas kuinka pitäisi itse pinkistä, ei se välttämättä ole paras mahdollinen väri kuvastamaan vaikkapa ekologisuutta — näin karrikoituna esimerkkinä.

Kun designtyötä tehdään strategisesta näkökulmasta, on otettava huomioon tavoitteet ja vaikutus joka halutaan saada aikaan, sekä yrityksessä sillä hetkellä käytössä olevat strategiat busineksestä markkinointiin ja brändiin. Tällöin designia ei tehdä miellyttämään vain laskunmaksajan silmää, vaan se sidotaan yrityksen strategiaan joka tavalla tai toisella palvelee yrityksen tavoitteita ja toimii sille määritetylle kohderyhmälle oikein.

Lähtökohtaisesti pitäisikin aina pyrkiä tekemään suunnittelutyötä strategisesta näkökulmasta, sillä silloin se palvelee suunnittelijaa sekä asiakasta paremmin, eikä tilanne ajaudu kauneuskilpailuksi. Loppujen lopuksi kaikki mitä yritys tekee pitäisi olla sitä kohderyhmää varten suunniteltua, jota yritys pyrkii palvelemaan.