8 brändäysvirhettä ja kuinka ne korjataan

Henkilökohtaista luottamusta ja mainetta rakennetaan pitkään, mutta sen voi menettää hyvin nopeasti. Brändien kohdalla asia ei ole mitenkään erilainen. Brändi voi niin ikään menettää asemansa ja kasvonsa silmänräpäyksessä.

1. Kaikkea kaikille

Ongelma

Ruger Hauerkin sen sanoi; “jokaiselle jotakin on ei mitään kenellekään”. Ja tämä on erittäin totta. Pyrkimällä olemaan jokaiselle jotakin tuhoat brändisi ennen kuin se pääsee edes kunnolla aluilleen. Kehittämällä palvelukattauksen, jonka kohderyhmä on liian laaja, et pysty markkinoimaan tehokkaasti. Jos yrität vedota liian moneen asiakasryhmään, ihmiset eivät usko, että tahdot oikeasti auttaa heitä ja he päätyvät ostamaan joltakin toiselta, aidosti fokusoituneelta yritykseltä tai yrittäjältä.

Ratkaisu

Positioi itsesi selkeästi. Ole olemassa spesifisti jotakin ongelmaa varten, jonka tahdot asiakkaidesi puolesta ratkaista. Mitä yksityiskohtaisempi olet kohderyhmäsi, ratkaistavan ongelman ja ratkaisun suhteen, sitä parempi.

Tämä auttaa sinua kirjoittamaan parempaa, yksityiskohtaisempaa ja vangitsevampaa copya sekä auttaa asiakasta tunnistamaan itsensä kuvauksesta.

2. Et ole johdonmukainen / yhdenmukainen

Ongelma

Näyttäydyt eri brändin kosketuspinnoilla hieman eri tavalla. Sinulta puuttuu johdonmukaisuus, joka lopulta herättää asiakkaiden keskuudessa epäluottamusta. Johdonmukaisuus on brändäyksen kultastandardi ja asia, josta jokaisen vakavasti otettavan brändin on pidettävä tiukasti kiinni. Ilman johdonmukaisuutta herätät epäluottamusta, etkä tule koskaan olemaan muistettava.

Epäjohdonmukaisuus viestii, että olemme kyllä ammattilaisia, mutta emme tee tätä tosissamme. Kunhan suditaan.

Ratkaisu

Rakenna brändi-identiteetin ohjekirjanen, jota kaikki yrityksessä työskentelevät noudattavat ollessaan kosketuksissa brändisi kosketuspintojen kanssa. Näitä ovat esimerkiksi:

  • Logo ja logon käyttö
  • Typografia
  • Värien käyttö
  • Valokuvien käyttö
  • Kuvituskuvien käyttö
  • Ikonografia
  • Tone of Voice / Äänensävy

 

Käy läpi kaikki brändisi kosketuspinnat (sosiaalinen media, sähköpostin allekirjoitus, nettisivut, videot ja podcastit, käyntikortit ja esitteet…) ja etsi eroavaisuudet. Tämän jälkeen korjaa ne ohjeistuksen mukaisiksi. 

Missä ikinä brändisi jatkossa esiintyy huolehdi, että se esiintyy kaikkialla samalla tavalla. Kun asiakas on kosketuksissa brändiisi eri paikoissa, oppii hän tunnistamaan sen ja lopulta luottamaan. Näin kasvatetaan lopulta brändipääomaa, joka on yrityksen arvokkainta valuuttaa.

3. Puhut vain itsestäsi

Ongelma

Tähän on helppo ajautua. Olemmehan kaikki enemmän tai vähemmän kiinnostuneita itsestämme. Ja etenkin jos olemme kehittäneet jonkin hienon palvelukokonaisuuden puhtaasta intohimosta, on vaikeaa pitää suutaan kiinni. Minä-minä-minä tyylinen lähestyminen on kuitenkin melkoisen suuri turn-off, eikä asiakas tunnista itseään.

Ratkaisu

Korjausliikkeenä on puhuminen asiakaslähtöisesti. Sillä on valtava ero kummassa spottivalo on: sinussa vai asiakkaassasi. Puhuttele asiakastasi kielellä, jota asiakas ymmärtää ja tavalla, josta asiakas tunnistaa itsensä. Jos et tiedä millaista copya asiakkaillesi tulisi kirjoittaa, kuuntele asiakkaitasi sekä verkossa että kasvokkain.

4. Yrität olla joka paikassa esillä

Ongelma

Sopivien somekanavien valitseminen voi olla haastavaa, jonka vuoksi yritys löytyy Twitteristä, Instagramista, Facebookista, Linkedinistä, Pinterestistä, Spotifysta ja YouTubesta, joka on johtanut siihen, että Spotifyssa saattaa olla yksi-kaksi jaksoa, YouTubessa muutama video toissavuodelta ja Twitterissä kuljeksii arokierijä kuin länkkärileffoissa konsanaan.

Ratkaisu

Valitse muutama somekanava, joissa tiedät asiakkaidesi olevan. Yksi vahvasti ja hyvin ylläpidetty sometili on paljon parempi, kuin monta huonosti ylläpidettyä. Kun olet joka paikassa esillä, ei aikaa välttämättä riitä niiden ylläpitämiseen — varsinkaan pienemmillä yrityksillä. Kun asiakkaasi löytää sinut ensimmäisen kerran huonosti ylläpidetyltä somekanavalta, jossa viimeksi on julkaistu jotakin puoli vuotta sitten, voit arvata millaisen mielikuvan hän yrityksestäsi saa.

5. Huonolaatuinen sisältö

Ongelma

Sisällön tulisi olla kohdeyleisölle relevanttia. Huono- tai kohderyhmällsei epäsopiva sisältö on pahempi vaihtoehto, kuin ettei sisältöä olisi ollenkaan.

Ratkaisu

Korkealaatuisella sisällöllä tarkoitetaan sisältöä, joka on kohdeyleisöllesi relevanttia. Huolehdi siis siitä, että sisällölläsi on jonkinlaista merkitystä asiakkaillesi.

  • Huolehdi, että blogitekstit on kirjoitettu helposti luettaviksi.
  • Tehdessäsi podcasteja, huolehdi, että äänenlaatu on kohdillaan.
  • Tehdessäsi videoita, huolehdi, että äänenlaatu ja valotus ovat kohdillaan, ja että video on huolellisesti editoitu.

6. Epäammattimaisen näköinen identiteetti

Ongelma

Jos sinusta tuntuu siltä, että et kehtaa antaa käyntikorttiasi tai verkkosivustosi osoitetta asiakkaallesi, tai että ennen niiden antamista joudut selittelemään jotakin, kuten “ne ovat jo hieman vanhentuneet, mutta…”, on syytä tehdä jotakin. Käyntikortti ja verkkosivusto ovat usein ensimmäisiä kosketuspintoja, joiden kautta asiakkaasi on kosketuksissa brändiisi.

Ratkaisu

Huolehdi, että identiteettisi on ajantasalla. Sinun tulisi tuntea ylpeyttä ojentaessasi käyntikorttiasi tai esitellessäsi  verkkosivustoasi. Verkkosivuillasi yleisilmeen lisäksi vaikuttavat nopeus ja käyttäjäkokemus, joten kiinnitä myös niihin huomiota. Tee asiakkaasi osto- ja informaationhakupolusta mahdollisimman yksinkertainen.

7. Lupauksien lunastamatta jättäminen

Ongelma

Kun markkinoidaan lupauksia, joita ei lunasteta, tuotetaan asiakkaalle lopulta pettymys. Yhden pettymyksen jälkeen on vaikeaa saada luottamusta takaisin jatkossa. Siitä huolimatta otin itse riskin tässä blogitekstissä konkretisoidakseni asian. Lupasin 8 brändivirhettä ja kuinka ne korjataan, mutta sinä lukijana saitkin vain 7.

Ratkaisu

Huolehdi siitä, että lupaukset joita markkinoit ovat lunastettavissa. Poikkeuksetta.