Pidä brändisi aitona! 6 vinkkiä aitoon brändiin

Ihmiset näkevät helposti lävitsesi. Brändit jotka on rakennettu aitouden ympärille menestyvät ymmärrettävästi paremmin kuin ne, joiden vaivalla rakennettu epäaito olemus lopulta jossakin vaiheessa tulee ilmi ja romahtaa.

Miten voit rakentaa rehellisen brändin? Aivansana on “aitous”.

1. Ole aito

Mieti hetkeä kun aloitit yrittämisen tai ylipäätään pohdit sen aloittamista. Vastasit, tai ainakin toivottavasti vastasit, seuraaviin kysymyksiin: Kuka olet? Mitä yrityksesi tekee? Mikä on yrityksesi olemassaolon tarkoitus? 

Vastaa näihin nyt uudelleen. Ovatko ne linjassa sen kanssa millaisen kuvan itsestäsi tai yrityksestäsi annat?

 

2. Ole johdonmukainen

Epäjohdonmukaisuus on suuri ongelma, joka herättää kysymyksiä ja aiheuttaa epäluottamusta. Jos viestit asiakkaillesi tai seuraajillesi epäjohdonmukaisesti, aiheuttaa se luonnollisesti hämmennystä, epäluottamusta ja epäilyä motiiveistasi tai ammattitaidostasi.

 

3. Näytä, älä vain kerro

Miltä vaikuttaa brändistrategi tai designer, joka puhuu ja puhuu, mutta ei esitä portfoliotaan sivuillaan? Tai myyjä joka lupaa kuun taivaalta, mutta ei lunasta lupaustaan?

Näytä osaamisesi, lunasta lupaukset ja ole sanasi mittainen. Muuten et tule saavuttamaan asiakkaidesi kunnioitusta.

 

4. Ota vastuu

Mokasitko tai loukkasitko jotakin ryhmää? Myönnä se ja pyydä anteeksi. Vaikka jokainen varmasti haluaisikin rakentaa yrityksensä brändipreesensin näyttämään siltä, ettei se tee koskaan virheitä, on vähintäänkin inhimillistä, että jokainen yritys ja yrittäjä tekee niitä joskus.

Virheiden myöntäminen on ammattimaista ja antaa paremman kuvan kuin niiden peittely. Se on lisäksi myös kohteliasta ja minimivaatimus.

 

5. Osallistu keskusteluun

Mitä enemmän käyt dialogia asiakkaidesi tai seuraajiesi kanssa, sen parempi. Annat itsestäsi ja yrityksestäsi välittävän kuvan, mutta samalla opit asiakkaistasi ja heidän tarpeistaan enemmän, jonka johdosta pystyt palvelemaan heitä jatkossa paremmin.

 

6. Hyödynnä testimoniaaleja

Oikeilta ihmisiltä saadut rehelliset palautteet antavat autenttisen kuvan siitä, millaista palvelusi käytännössä on. Ne herättävät luottamusta ja madaltavat kynnystä ottaa yhteyttä. On hyvin perinteistä tehdä kirsikanpoimintaa; eli laittaa näkyville vain ne parhaimmat arvostelut, mutta on syytä muistaa, ettei mikään ravintola saa täyttä viittä tähteä tuhannelta kävijältä.